Każdemu z nas zdarzyło się pewnie przewracać się z boku na bok w oczekiwaniu na upragniony sen. Co zrobić w przypadku gdy już policzyliśmy wszystkie barany, a nadal nie możemy zasnąć? Aktualnie znane są już o wiele bardziej skuteczne sposoby na dobry sen.

Sposoby na zaśnięcie

Istotne jest w tym przypadku wyrobienie sobie nowych, zdrowych nawyków i utrzymywanie rutyny. Nasz organizm musi się do tego przyzwyczaić. W pierwszej kolejności należy określić sobie stałą godzinę pójścia spać. Dzięki temu będziemy mogli zaplanować inne czynności, niezbędne do wykonania przed snem. Kolejnym krokiem jest usunięcie z sypialni wszystkich świecących rzeczy. Telewizor, radio lub migające światło zegarka elektronicznego może nas rozpraszać i utrudniać zapadnięcie w głęboki sen. Ponadto, zegarek sprawia, że będziemy sprawdzać godzinę i wraz z upływem czasu niecierpliwić się z powodu braku snu.

Pamiętajmy, aby przed snem choćby chwilę przewietrzyć pomieszczenie. Wrogiem w zasypianiu może być też alkohol, zbyt późne spożywanie kawy lub palenie papierosów. Jeżeli znamy swój organizm i wiemy, że późne spożywanie posiłków nam nie służy, nie róbmy tego. Trawienie nie pomaga w zasypianiu. Lepiej aby nasz organizm mógł się w pełni skupić na relaksie i zasypianiu. Ostatni posiłek najlepiej spożyć co najmniej dwie godziny przed położeniem się do łóżka. Pamiętajmy też, aby nasza kolacja była lekkostrawna.

Jeśli nie jesteśmy w stanie wyeliminować wszystkich światełek i innych bodźców zewnętrznych, warto skorzystać z opaski na oczy i zatyczek do uszu. Dzięki temu zdołamy się odizolować od świateł i dźwięków, które wpływają niekorzystnie na nasz proces zapadania w sen.

Ponadto, nie kładźmy się spać, jeśli nie jesteśmy choć trochę zmęczeni. Spróbujmy na przykład przez 30 minut poczytać książkę, aby się wyciszyć i zmęczyć oczy. Odradza się oglądanie telewizji i patrzenie w telefon.

Jeżeli nasze problemy z zasypianiem są na tyle uciążliwe, że utrudniają nam normalne funkcjonowanie, warto udać się do lekarza. Prawdopodobnie w pierwszej kolejności lekarz zleci nam zbadanie poziomu melatoniny w organizmie. To właśnie ona odpowiada za prawidłowy sen. Jeżeli badanie wykaże niedobór, zlecona nam zostanie suplementacja tego składnika w odpowiedniej ilości.

Wśród przyczyn bezsenności najczęściej wskazuje między innymi wiek, stres, otyłość i zażywane leki. Warto przeanalizować swój tryb życia i wspomniane wcześniej czynniki. Jeżeli wybierzemy się do lekarza, na pewno przeprowadzi on z nami szczegółowy wywiad w tym kierunku. Możemy też prowadzić dzienniczek snów.