Kto potrzebuje identyfikacji wizualnej dla swojej marki?
Dobrze opracowane logo skutecznie i szybko zapada w pamięci odbiorców. Nierzadko działa ono zdecydowanie lepiej niż bezpośredni kontakt firmy z klientem. Logo jest ważnym elementem identyfikacji wizualnej i jednym z wielu, które się na nią składają.
Wielu właścicieli firm zastanawia się, czy w ich przypadku tworzenie identyfikacji wizualnej firmy ma sens. Czy przypadkiem nie jest to zbędny wydatek.
Twoja firma potrzebuje identyfikacji wizualnej, jeśli chcesz:
Pokazać, że istniejesz i kim jesteś
Identyfikacja wizualna pozwala firmie zaprezentować mocne cechy i odróżnić się od konkurencji. Warto więc zadbać o to, aby elementy, które składają się na identyfikację, wyraźnie wskazywały odrębność i unikalne podejście do zadań i celów realizowanych przez firmę.
Wizerunek firmy – zbudować zaufanie
Każda agencja reklamowa mówi o tym, że profesjonalny wizerunek marki pomaga klientom podjąć decyzję co do współpracy z konkretną firmą. I tak faktycznie jest. Dobra identyfikacja wpływająca na pozytywny obraz firmy przekłada się na większe zaufanie, a to na chęć współpracy z daną firmą.
Osiągać korzyści
W rzeczywistości poprawnie opracowana identyfikacja generuje dużo więcej korzyści. Wpływa na popularność firmy, wzrost liczby klientów i zyski finansowe. Spójny system identyfikacji wizualnej umożliwia klientom jednoznaczne rozpoznawanie oraz zapamiętywanie działań danej firmy.
Identyfikacja wizualna, jako zbiór narzędzi
Można śmiało stwierdzić, że identyfikacja wizualna firmy to zbiór narzędzi, które mają uświadamiać potencjalnym klientom, iż to właśnie ta konkretna firma zasługuje na współpracę – wybór. Z drugiej strony budzi w konkurentach niepokój i daje im do świadomości, że firma ta ma przewagę rynkową.
Narzędzia, które tworzą identyfikację wizualną, to:
- Logo,
- kolorystyka,
- krój pisma,
- druki firmowe,
- księga znaku,
- wygląd produktów o ich opakowań,
- oznakowanie środków transportu,
- oznakowanie siedziby firmy,
- ubiór pracowników,
- stoisko targowe.
Każdy z tych elementów musi ze sobą współgrać, stylem, kolorem, rozmiarem itd. Identyfikacja firmy marki wymaga nakładu pracy i czasu, zobacz www.whiteart.pl/kreowanie-wizerunku-marki. Tworzenie jej najlepiej powierzyć specjalistom. Wystarczy tylko opowiedzieć im o strategii swojej firmy. A w tym o:
- historii i misji,
- wartościach,
- celach,
- grupie docelowej,
- przewadze konkurencyjnej.
Księga znaku dla marki – co musisz o niej wiedzieć
Nie każda firma musi inwestować w księgę znaku dla swojej marki. Jeśli jednak chce posługiwać się elementami wizerunku według określonych zasad, to taka księga będzie obowiązkiem.
Weźmy pod uwagę logo. W księdze tego znaku znajdują się zasady dotyczące jego konstrukcji, położenia, kolorystyki, a także typografii i wariantów niedozwolonych. Dzięki tym informacjom właściciel firmy, czy osoba, która będzie w przyszłości tworzyła materiały reklamowe dla danej firmy, zrobi to bez problemu i poprawnie. Będzie wiedziała, w jakich kolorach czy rozmiarach umieścić logo na konkretnej powierzchni.
Spójność identyfikacji wizualnej firmy
Kreowanie wizerunku to między innymi tworzenie identyfikacji wizualnej. A ta, jak już wiadomo, składa się z wielu elementów. Wśród nich są też materiały drukowane. Bardzo ważne jest, aby we wszystkim zachować spójność. Jeśli firma posługuje się znakiem firmowym (logo), za każdym razem musi ono wyglądać tak samo. Może być mniejsze, większe, ale za każdym razem musi przedstawiać ten sam znak. Drukując materiały reklamowe podobnie, trzeba zadbać o najmniejsze detale.
Przykładowo dobrze opracowany zestaw materiałów drukowanych działa tak samo skutecznie w komplecie, jak i osobno. Bo każdy zawiera ważne dla wizerunku marki składowe, stosowane w otoczeniu wszystkich innych elementów komunikacji wizualnej.
Tak naprawdę identyfikacja wizualna marki czy firmy jest ważna dla każdego. Nie ma znaczenia, czy istnieje od kilku dni, czy od wielu lat. Nieistotne jest to, czy sprzedaje produkty, czy świadczy usługi i w ogóle, w jakiej branży działa. Identyfikacja poniekąd wpływa na ocenę firmy przez klientów i to, w jaki sposób ją odbierają. A każda przecież chce cieszyć się pozytywnymi opiniami klientów, zdobywać ich coraz więcej, wprowadzać do oferty nowe produkty czy usługi. We wszystkim może pomóc dobra identyfikacja. Więc nie zastanawiaj się, czy skoro prowadzisz firmę, to powinieneś o nią zadbać, czy może jednak temat Cię nie dotyczy.